Den svært innovative Barmøyferga er for tiden under bygging ved Easy Form/Måløy Verft.
Barmøyferga er den første av sitt slag
Den svært innovative Barmøyferga er for tiden under bygging ved Easy Form/Måløy Verft. Dette er verdens første av sitt slag, nemlig en helelektriske bilferje i kompositt som kan frakte alle typer farlig last. Ferga er 29.9m og kan frakte 10 biler/47 passasjerer eller ett vogntog. Vidar Hop Skyssbåter AS har kontrahert ferga og skal operere den på sambandet Barmsund-Barmen i Selje kommune.Skroget har vært testet i Stadt Towing Tank og Nordwest 3D har stått for visualisering. cDynamics har utført all strukturell dimensjonering samt design av passiv brannbeskyttelse.
Hvorfor kompositt?
Kompositt er et svært attraktivt materiale spesielt for små og middels store elektriske bilferger på grunn av det reduserte energi- og effektbehovet. Dette fører til redusert størrelse på fremdriftsmaskineri og batteripakker. Vekten på en komposittferge anslås å være 40-50% lavere enn for en tilsvarende ferge i stål. Lavere vekt gir mindre vått areal og dermed mindre motstand. Dersom man i tillegg tar i betraktning at komposittbåter har minimalt vedlikeholdsbehov/høy levetid blir konklusjonen at kompositt er et svært godt materialvalg for slike ferger.
Se forøvrig denne fine artikkelen i Fjordenes Tidende, eller denne fra NRK om Barmøyferga. Vi gleder oss til ferga er i operasjonell drift og tror denne kommer til å bli en attraksjon i seg selv!